repair manuals, spare parts, repair manual, user's manual
Translated text
Det var en gang den raskeste bilen i verden, og i går 18. 3-liters V12-motor av Sir Malcolm Campbells rekordhøy solstråle startet for første gang på 20 år når var siste gang du så en bil emitting store skyer av olje røyk? Med mindre du har bare kjørt noe klassisk, multi-cylindered og italiensk, dårlig satse sine vært mange måneder.
Alt på grunn av forbedringer gjort smøremidler, eller så en ingeniør venn forteller meg. Liv har endret seg, sier han, min gamle mannen ville aldri kjøre sin gamle MGB til West Country uten et ekstra sett med stempelringer gjemt i et hjørne av støvelen. I dag youd aldri tenker på det.
En årsak til forbedring er at materialer har bedret, sier min venn, men mest ned til de moderne smøremidler. Motorer slites bare ikke ut lenger.
Hva satt meg tenke om dette var et besøk til National Motor Museum ved Beaulieu i går, der for første gang på 20 år de startet 1920 350-hestekrefter solstråle der Sir Malcolm Campbell angir flere land whippers, endelig presser gjennom unnvikende 150mph barrieren på Pendine Sands i 1925.
Bilen siste løp i offentlige på Goodwood i 1960, og fikk en katastrofal blow-up på 90-tallet etter en "eksperimentell" oppstart. De viste oss bilder av et hull i crankcase halve størrelsen av en middag plate, hvor en utilstrekkelig smurt stempelet og conrod hadde slo seg til frihet.
En av de første jobbene den solstråle reparasjon-overvåket av Beaulieus maskinsjef, Doug Hill-skulle meisel enorme mengder befestet olje fra hvert hjørne og crevice av crankcase.
Det må ha vært en hjerteskjærende tid: Dette er en unik, 18. 3-liters V12, basert løst på en Sunbeam aero motor, men ganske annerledes i konstruksjonen. Den har to conrods, hver forbinder et stempel fra hver bank veivakselen via vanlige stor-end betydning. Denne merkelige funksjonen betyr en bank med seks sylindre har forskjellige slag fra andre, og sikrer en permanent ubalanse, muligens forklarer hvorfor maksimal leveres bare 2000 RPM.
Allikevel, ryggen alle sammen etter syv år med møysommelig arbeid, og i går kjørte vakkert. Beaulieu vil nå bruke solstråle som en mobil utstilling for å offentliggjøre sine aktiviteter i løpet av året-mye som Brooklands gjør med Napier Railton.
Like før en av hans mer muskuløse hjelpere svingte Start håndtaket for å ta 18 liter motoren tilbake til livet, bemerket Hill at for de fleste av sine 96 år bilen har vært eid av Beaulieus grunnlegger Herren Montagu, som inspirert sin gjenoppbygging og var på hånden i går for å starte. Takk, sjefen sa Hill. Det har vært et privilegium.
Original text