repair manuals, spare parts, repair manual, user's manual

Heres en morsom factoid som nylig kom fra en Mercedes-Benz pressemelding. På 29 januar 1886 arkivert Carl Benz et program i Berlin, Tyskland, om patent på hans nye trehjuls bil. Denne datoen, har ifølge Mercedes, nå kommet vurderes offisielle fødselsdagen til bilen.

Som deg, jeg også gikk glipp av en bit av kaken. Men har jeg personlig sjansen til å bli kjent med en Benz Motorwagen kopi under 2007 Frankfurt auto show. Og i tilfelle du ikke tror meg, sjekk ut bilde av briller andre kjøring som her på Motorwagens Wikipedia-oppføring.

Mercedes-Benz har nylig produsert et begrenset opplag på disse delikat utseende three-wheelers. Drevet av 0. 9-hk én-sylindret motor og styres via tiller, jeg innså hvor robuste de tidlige bilistene må ha vært. Luksus som anti-Lock bremser, a/c og selv kopp holdere (mye mindre tak!) var en lang, lang vei inn i fremtiden når denne bilen var ny.

Kjøring av Motorwagen er ikke alltid skremmende, takket hovedsakelig til en 10 mph toppfart og singlespeed belte-drevet overføring. Du få ikke mye problemer når din marsjfart kan sammenlignes med en rask joggetur. Så igjen, theres ikke noe å holde deg på din beste atferd som en advarsel om at styring for fort får bilen å velte.