repair manuals, spare parts, repair manual, user's manual
När en road testbil lämnar press flottan av en tillverkare, vad händer härnäst? Ive undrat alltid vad det kan vara att köpa och faktiskt egna en av bilarna att weve tillintetgjord att inom en tum av sitt liv under en provkörning på väg. Vad händer till exempel om du köper en bil via återförsäljarnät i god tro, sedan på YouTube och se en video av det som i grunden går i sidled i fem minuter?
Du rekyl i skräck och sedan nå för telefonen och kräva pengarna tillbaka? Eller vill du luta dig tillbaka och tänka; Wow, det är min bil, då känna en konstig känsla av välbefinnande om att äga en milt berömda ex-press demonstrator?
Även om Im inte 100 procent säker Id vilja spendera mina pengar på en bil som har gjort rundor av olika tidningar, är sanningen att dessa särskilda bilar är mer benägna att ha tittat än de flesta. De inspekterade och förberedda för den nästa thrashing mellan varje provkörning på väg, och när deras tid som en press bil är över (vanligtvis inom 10 k miles) de är ofta ombyggd och klar för sin första äkta kund som inga andra bilar någonsin skulle vara.
Så även om de arbetar hårt under sin korta men uttömmande liv som trycker demonstranter, dessa är inte nödvändigtvis bilar drar sig bort från secondhand. Vilket är anledningen till att det var trevligt att få ett e-postmeddelande från en stolt Cornishman nyligen som bara råkar ha köpt en BMW 1M som jag gjorde med 11 000 mil förra året.
Hes har 66 år ung och fortfarande pulsen i kör väl, att få hörnen rätt och göra framsteg. Och trots tittar många videor av YH11 GOX går i sidled genom olika hörn, på olika vägar, och på alla möjliga olika provbanor, han verkar nöjd med sin nya bil. Men är detta inte förvånande med tanke på hes ägde också 911s, flera Capris, en Lotus Esprit, en Lotus solstråle, tre Audi quattros, en E36 M3 och många ganska skrämmande namngivna motorcyklar.
Väl hålla kontakten till se hur livet utvecklar med GOX, men under tiden har någon annan någonsin medvetet köpt en ex-press demonstrator? Och i så fall hur det gick?


Vad händer med gamla road test bilar?-bmw-1m-jpg