Da vi fik idéen til at vurdere personale sound audio system premium spekulerer kriterier: dBm eller watt, antal højttalere eller pris? Vi har valgt en anden vej - kaldet star af den moderne jazz, Igor Butman.
Den morgen, som heldet ville have det, blev centrum af hovedstaden grebet af et bilkollaps: Jeg skulle hente Igor Mikhailovich klokken ni om morgenen, og til min skam var jeg allerede en god kvart time forsinket! I den anden ende af linjen sagde en rolig stemme: "Det er okay, tag dig god tid. Det vigtigste er at køre forsigtigt." Fra det øjeblik gik dagen meget anderledes – på en jazzbølge... Igor sad på bagsædet af en af de fire sedaner, som vi måtte "lytte til", og vi startede. En af musikerens yndlings-cd'er, som han tog med sig på vores anmodning, gik straks på arbejde. Salonen var indhyllet i det nostalgiske motiv af Pat Metheny. Jazzmanden, viste det sig, var absolut om emnet: "Er dette vores Lexus? Så 'Mark Levinson', som kommer til at lyde ret hård." Musikeren blev straks vant til multimediekontrollerne i LS 600h sedan og følte sig lige så sikker på indstillingsmenuen som han gjorde på scenen. Først og fremmest fjernede Igor de hævede frekvenser på equalizeren: "Jeg vil forstå den rå lyd. For mig er det vigtigste læsbarhed og gennemsigtighed." – Hvem er din yndlingsmusiker? "Nej, jeg kan ikke nævne en, det er umuligt. Jeg kan godt lide Benny Goodman, Michael Brecker og Miles Davis. Lad os forresten lytte til noget andet. Miles Davis' disk flød ind i vekslerens slot. Da vi næsten ankom til optagelsesstedet, besluttede saxofonisten at skifte performer. Jeg, der koncentrerede mig om vejen, var klar til at høre endnu en blød introduktion fra en af jazzens armaturer, og så . . . Tarada-ja, tara-da-da-da! Deep Purple med sangen "Burn" styrtede så uventet, at jeg næsten kørte Lexus ind i en stang! Butman var ikke engang opmærksom på det: da han lukkede øjnene, "spillede" han allerede en imaginær guitar. Ligesom en skoledreng! Den sidste akkord tordnede, og musikeren gryntede tilfreds. - Det ser ud til, at du er i harmoni med guitaren?- I en alder af femten, da han studerede klarinetten, spillede han guitar på samme tid. Det var det, der gav mig lyst til at gå til rock og derefter til jazz. Først lyttede jeg til sovjetiske VIA, så blev det ved og ved: Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep...– Kan du stadig lide at skrue op for lyden?– Generelt, hvis jeg ikke går alene, kan jeg ikke rigtig lide musik i bilen. Du kan ikke sige det højt, men stille og roligt – og du forstår ikke, hvad der lyder der, uanset stil. Nå, når jeg har en, ja, jeg vrider den næsten fuldt ud. – Hvilke multimediefunktioner mangler du i bilen?– Nu har du alt, hvad du har brug for: trafikpropper, tv, telefon og internettet. Vi tilbydes at bruge mere og mere tid i bilen, og det er faktisk ikke særlig nyttigt - en stillesiddende livsstil. Musikeren tilbragte en time i hver af bilerne og syntes klar til at lytte til musikken igen og igen. – Som musiker skal du stille store krav til lydkvaliteten? – Jeg laver ikke en kult ud af lyd. Jeg bruger enhver lejlighed til at absorbere noget nyt musikalsk, til at lære navne, album. Derhjemme har jeg god akustik, men på flyet er iPod også velegnet. Selvfølgelig behøver et jazz- eller symfoniorkester ikke at lyde elektronisk, men indholdet er stadig meget vigtigere. Når jeg skriver en plade, skal jeg bare evaluere den på en række forskellige udstyr. At vide, hvordan det lyder ikke kun i en god, men også i en ikke-så-god bil. Selv mono! Studios har specielle højttalere til dette, der efterligner et gammelt tv. Så jeg er ikke forkælet. Jeg husker, hvor glad jeg var med de første sovjetiske bilradioer med kassetter. Selvfølgelig lyder selv billige moderne systemer fint mod deres baggrund!Følgende cd'er blev brugt til at evaluere lyden: Joe Lovano - 52nd Street Themes; Pat Metheny - Offramp; Dyb lilla - brænde; Branford Marsalis - Skabelse; Miles Davis - Syv trin til himlen; Igor Butman Big Band – Den evige trekant. – Forresten, om den første bil og min favorit ... – Min yndlingsbil indtil videre er Mercedes S-klassen, som jeg kører i nu. Selvom der er noget at huske. Han brugte meget tid på at køre en Toyota Starlet i Amerika i 1987. Faktisk blev det min første personlige bil. Og så var der mange ting: en Dodge Lancer, en Ford Thunderbird, en Chevrolet Cavalier, en Ford Proub. Selvfølgelig vil jeg aldrig glemme min fars hunchbacked "Zaporozhets". Dagen fløj forbi på et øjeblik. Desværre kender stjernerne ikke for meget tid. Fotografen udstillede bilerne og bad Igor om at posere til det sidste skud. Musikeren tog en Selmer-saxofon ud fra 1950'erne, hvorfra sølv næsten var kommet ud i et halvt århundrede, og skildrede ikke noget, men spillede bare! Forbipasserende stoppede for improvisation, folk kiggede ud fra balkoner. Alt faldt på plads på én gang: her er det, lyden, som de bedste højttalere og forstærkere endnu ikke er i stand til at gengive. Og det er usandsynligt, at de nogensinde vil være i stand til det. IGOR BUTMAN EVALUERER LYDEN AF LYDSYSTEMETIAVIAN Hvis vi taler om den indledende, ubehandlede lyd, når frekvenserne bringes til nul, så kunne jeg godt lide Lexus, selvom det er lidt hårdt på rock. Lexus LS. Mark Levinson® Reference surroundsound, Dolby Digital 5. 1, DTS 5. 1 (450 W), 15-kanals forstærker, ML3-16 processor/forstærker. AM / FM-radio, CD / DVD-afspiller med MP3, WMA-understøttelse; USB. Syv tommer diskanthøjttalere, syv fire-tommer mellemtone-drivere, to bashøjttalere og en ti-tommer subwoofer. BMW er også god, men lydæstetikken er anderledes; Det er lidt blødere, men klangnøjagtigheden og forståeligheden er også på punkt. Begge er solide fem på en fempunkts skala! BMW 7-serie. Professionelt LOGIC7 Hi-Fi-lydsystem. To tunere med forbedret signalkvalitet i områder med lav modtagelse, AM/FM-radio, CD/DVD-afspiller med MP3-understøttelse, indbygget flashhukommelse til 100 diske, syv mellemtoneenheder, fire diskanthøjttalere og to centerbashøjttalere. "Jaguar" ser ud til at være lavet til discoelskere: der er mange lave frekvenser, selvom lyden generelt er klar med god dynamik. Fire point med et plus eller fem med et minus. Jaguar XJ. Bowers &; Wilkins lydsystem med 1200 watt forstærker med Dolby Prologic® II Surround Sound Dolby® Digital 5. 1, Audyssey MultiEQ XT akustisk EQ, AM/FM-radio, CD/DVD-afspiller med enkelt disk med MP3-understøttelse, harddisk, lydlagring, EON, RDS, PTY, TA, 18 højttalere og to subwoofere. Mercedes lyder varm, men lidt slap. Lyden er blød, men lidt mat, lydbilledet er lidt sløret. Fire point. Selvom jeg også har en Mercedes, anser jeg ikke lydsystemet for at være dets stærke kulør. Mercedes-Benz S. Harman Kardon® Logic 7® surround sound system og seks-disk DVD skifter. Dolby Digital 5-format. 1, COMAND-system med radio, COMAND-controller, MP3 DVD-afspiller og hukommelseskortplads, SPLITVIEW SD-teknologi, hovedtelefoner og fjernbetjening, 13-kanals forstærker, 14 højttalere og subwoofer. Igor Butman: "Jeg vil gerne ønske de læsere af "Za Rulem", der bruger meget tid på vejen, først og fremmest mere cool musik, mere jazz! Hav et godt humør, mens du kører med god musik!" Redaktørerne vil gerne takke Igor Butmana og oprigtigt lykønske ham med hans 50-års fødselsdag. Vi lytter til dig, Igor Mikhailovich!